Konflikty w pracy to ten rodzaj nieporozumień, którego rozwiązanie bywa kłopotliwe i wymaga sporo czasu. Nawet małe sprzeczki między dwiema osobami mogą wpłynąć na osłabienie efektywności wykonywania zadań i kontakt całego zespołu.
Skąd biorą się konflikty w pracy? Zazwyczaj przez brak porozumienia, różnice charakterów, rywalizację. Może wydawać się więc, że kłótnie są naturalnym elementem występującym pomiędzy współpracownikami, których nie zawsze dobieramy sobie sami. Sytuacja wygląda jednak inaczej, kiedy do akcji wkracza szef, dla którego konflikty są oznaka tego, że zespół nie jest w stanie sprostać powierzonym im zadaniom. Jak więc radzić sobie z konfliktami i przy okazji zapobiec temu, aby sprzeczki przenosiły się na jakość pracy?
Dobro firmy przede wszystkim
Ponad twoje ambicje, chęć bycia najlepszym i rywalizację, postaw ogólne dobro firmy, w której pracujesz. Przekonaj do tego również drugą stronę konfliktu. Pomoże to spojrzeć wam obiektywnie na całą sprawę, wyciągnąć wnioski i wymyślić najlepsze rozwiązanie. Wygłaszaj głośno swoje zdanie, ale nie rób tego w sposób obraźliwy i całkowicie kwestionujący poglądy współpracowników. Warto uświadomić sobie, że w grupie tkwi siła, a jeśli dostrzeże ją wasz pracodawca, to każdy zyska coś na wspólnych staraniach.
Najpierw pomyśl, potem powiedz
Konflikty w pracy często powodowane są zbyt emocjonalnym i impulsywnym podejściem do problemu. Zdarza się, że problem przychodzi niespodziewanie, a nas goni czas. Kiedy każda minuta staje się cenna, wydaje się, że nie ma ani chwili na rozważenie argumentów drugiej strony. Kłótnia staje się wówczas tylko kwestią kilku sekund. Zanim skrytykujesz pomysły swojego współpracownika, bo od razu założysz, że nie macie wystarczająco czasu na rozważanie opcji słabszych niż twoja, spokojnie przemyśl wszystkie założenia kolegi z pracy. O to samo poproś go w odwrotnej sytuacji. Nie pozwólcie, aby nagłe emocje przekreśliły wszystkie dotychczasowe starania.
Poszukaj kompromisu
Nie ma takiego konfliktu, którego nie da się rozwiązać za pomocą kompromisu. Przekonaj współpracownika, że na pewno możecie dojść do porozumienia, które zadowoli dwie strony, a przede wszystkim zadziała na korzyść firmy. Powiedz na głos wszystkie swoje obawy, propozycje, zastrzeżenia. Tylko w ten sposób dojdziecie do takiego kompromisu, z którym obydwoje się pogodzicie.